Studie 30 webů restaurací: nejčastější nedostatky

Posted by on Dub 19, 2016 in Marketing | No Comments

Web je důležitou vizitkou restaurací. Dobrou restauraci sice dělá skvělé jídlo a služby, ale web by měl kvalitu odrážet a nikoliv degradovat. Vytvořila jsem studii 30 webů top pražských restaurací, abych mohla lépe upozornit na nejčastější nedostatky.

Co je nejčastějším problémem

Restaurace je místo, kde se vše točí kolem jídla. I přes to ještě dnes existují restaurace, na jejichž webu nenajdete jedinou fotku pokrmu (Cafe Louvre) ani zmínku o tom, kdo jídlo připravuje. Chybí představení týmu, i když právě na něm restaurace stojí. Často není patrné, co přesně restaurace vaří a o jaký koncept jde.

Už mnoho let se byznys točí kolem zákazníka a přesto, že osobní doporučení má obrovskou sílu, recenze a milé ohlasy hostů byste na webech restaurací hledali většinou marně. Stejně tak nenajdete obvykle ani zmínku o tom, pro koho je restaurace vhodná. Zda pro business schůzky, matky s dětmi, nebo rande – nepíše se zda mají wifi, přebalovací pult a podobné praktické informace včetně možností parkování.

Přestože velká část uživatelů internetu přistupuje na weby restaurací často z mobilních zařízení, web má pro mobil přizpůsobený přibližně jen polovina restaurací. Někteří dokonce nutí své potenciální hosty stáhnout si aplikaci (Dockhouse). Právě připravenost na mobilní zařízení je největším problémem vůbec, weby se příliš dlouho načítají, což má dopad nejen přímo na netrpělivého uživatele, ale i na Google. Ten takto pomalé weby oproti konkurenčním rychlejším znevýhodní v pozicích ve výsledcích hledání.

Pokulhává také obsah, všichni rádi tvrdí čerstvé a lokální, ale téměř nikdo to nedokládá. Výjimkou je Bílá kráva s bohatým obsahem. Někde stěží najdete díky špatné použitelnosti webu menu (Spices, Bisos), natož víc o původu surovin. Při dnešní popularitě video obsahu je také zarážející, že jeho potenciál restaurace nevyužívají a videa obvykle nemají. Špičkové video má akorát Soho. Problémová bývá také textace (copywriting) webů, která nezřídka kdy mívá úroveň slohové práce žáka 5. třídy základní školy (TGIF medailonek kuchaře). Někdy mají prioritu na hlavní stránce webu naprosto nedůležité věci, třeba že do Cafe Imperial nesmíte se psem nad 3 kila.

Rezervace online má už většina restaurací, některé ale vyžadují přechod na jiný web což z pohledu uživatelské použitelnosti není ideální, odvádí to hosta do cizího prostředí. Minimum restaurací také komunikuje možnost dárkového poukazu, i přesto, že ho k dispozici mají.

Prezentace s příklady

Tady je prezentace ke studii z letošní food konference StartIt. Najdete v ní více příkladů.


 

Dobrý a špatný příklad

Ze studie nejlépe vyšly tyto restaurace, i když nějaký typ nedostatku si bohužel vleče každá z nich. Hodnotící kritéria byla čistě objektivní a v některých případech postavená čistě na výsledcích měření (např. pro rychlost webu). Mezi kritérii byl technický stav webu, rychlost načítání, mobilní verze, uživatelská použitelnost, dostupnost základních informací, kvalita obsahu, prezentace konceptu a další.

  • Field – krásná čistá práce, skvělý branding
  • V zátiší – dobrá prezentace konceptu a práce s prioritami, chuť vzbuzuje už od hlavní stránky
  • Aromi – nový design, stylové a jednoduché

Naopak nejvíce potíží a nedostatků měly weby restaurací TGIF, Na pekárně, Spices, Engawa, Cafe Imperial, Bisos.

Shrnuto a podtrženo dnešní restaurační weby co do designu a technikého provedení ničím nevymykají a mají poměrně běžné problémy. Z pohledu obsahu a marketingu jsou na tom však hůře, než weby z jiných oborů. Neprodávají se a prezentací často degradují kvalitu svých služeb.

Zajímá vás, jak dopadl v analýze váš web? Ozvěte se nám!
Máte vy sami nějaký oblíbený web restaurace? Pošlete nám ho! Rádi ho zařadíme do inspirační složky pro naše klienty.

Leave a Reply